Архів номерів

2018 21 22 23      
2017 15 16 17 18 19 20
2016 9 10 11 12 13 14
2015 3 4 5 6 7 8
2014 1 2        

Пошук

Материалы

Vovk V.A., Proskurnina N.V., Tymoshenko K.V. Strategic directions of development of foreign economic activity of Ukrainian enterprises in the world market

ANNOTATION
In the context of globalization, the company's exit into the international market becomes an integral component of the development of both the enterprise itself and the country as a whole. It is all the more difficult to talk about the possibility of long-term viability of companies, focused only on the domestic market. Instead, the global market for goods and services is extremely capacious. The article analyzes the factors and problems that accompany domestic enterprises in the implementation of foreign trade operations on the basis of the analysis of data in the Doing Business rating. The recommendations for improvement of Ukraine's position on the world market of goods and services are formed due to the introduction of systemic changes in the course of customs clearance.

Keywords: foreign trade, trade in goods and services, Doing Business, export, import.

АНОТАЦІЯ
В умовах глобалізації вихід підприємства на міжнародний ринок стає невід’ємним компонентом розвитку як самого підприємства, так і країни в цілому. Все складніше говорити про можливість довгострокової життєздатності компаній, орієнтованих тільки на внутрішній ринок. У статті проаналізовано дані країн, що є основними торговельними партнерами України та побудовані їхні профілі за рейтингом Doing Business. Сформульовані чинники та проблеми, які супроводжують вітчизняні підприємства при здійсненні зовнішньоторговельних операцій на основі аналізу даних рейтингу Doing Business. Сформовано рекомендації щодо покращення позиції України на світовому ринку товарів та послуг за рахунок впровадження системних змін при проходженні процедури митного оформлення товарів.

Ключові слова: міжнародна торгівля, торгівля товарами та послугами, Doing Business, імпорт, експорт.

АННОТАЦИЯ
В условиях глобализации выход предприятия на международный рынок становится неотъемлемым компонентом развития как самого предприятия, так и страны в целом. Все сложнее говорить о возможности долгосрочной жизнеспособности компаний, ориентированных только на внутренний рынок. В статье проанализированы данные стран, которые являются основными торговыми партнерами Украины и построены их профили по данным рейтинга Doing Business. Сформулированы факторы и проблемы, с которыми сталкиваются отечественные предприятия при осуществлении внешнеторговых операций на основе анализа данных рейтинга Doing Business. Сформированы рекомендации по улучшению позиции Украины на мировом рынке товаров и услуг за счет внедрения системных изменений при прохождении процедуры таможенного оформления товаров.

Ключевые слова: международная торговля, торговля товарами и услугами, Doing Business, импорт, экспорт.

Завантажити статтю (pdf)